Isabella Högberg & Sofia Johansson

Hej! Här kan ni följa oss lite på vår resa jorden runt. Vi ska göra vårt bästa för att ni ska få något att läsa här då och då! Kram

San Blas och Karibien!

Publicerad 2015-06-01 14:36:26 i Allmänt,


Onsdagen 27 maj börjades med tidig morgon för att åka från Panama City till Portobelo där vi skulle hoppa på katamaranen. Vi skulle bli bemötta av kaptenen 11:00 men hade tydligen skett något missförstånd så vi fick vänta till klockan tre.. Därefter två timmar till med väntande. Så tråkigt. Tillslut fick vi gå på den feta katamaranen som vi är på med 19 andra människor inklusive besättningen. 

För min del började inte resan så bra då min röst krånglat de sista dagarna pga AC på buss och rum osv. Var helt utmattad redan innan middagen så det blev ju inte bättre när vi skulle segla emot 2-metersvågor. Trodde först det var förkylningen som krånglade men insåg rätt snart att jag blivit sjösjuk. FAN. Första kvällen av fem nätter!!! Men jag var verkligen inte ensam. Tur att Bella är rätt van vid vågorna så hon tog hand om mig hela tiden när jag spydde gång på gång hahahha. Usch. 

Dagen därpå var det ingen sjösjuka men fick typ feber så låg och svettades/frös i en trång båt med dunkande musik eftersom det regnade heeela dagen. Inte det roligaste man varit med om men bortsett från alla sorters sjukdomar så är det helt fantastiskt att driva runt på en megastor katamaran och äta god mat. 

Fredag 29 maj var det STRÅLANDE sol hela dagen. Underbart. Har bara hängt på katamaranen, i vattnet och på en ö vi ligger nära intill. Finns snorkelutrustning på båten så vi snorklade runt lite och såg stingrockor. Sen finns det även surfbrädor som man står upp på och paddlar vilket Bella provade. Vingligt till en början men övning ger färdighet :) 
Efter ett tag åkte vi ut till ön igen och plockade på oss torkade palmblad till vår bonfire vi senare skulle tända. Vi drack lite drinkar under tiden som det tillagades HUMMER till middag. Sååååå gott. Nyfångad och nygrillad hummer på en paradisö i det karibiska havet låter inte fel det va? Det enda tråkiga var att det började spöregna precis när vi skulle börja äta. 

I lördags vaknade vi upp till frukosten som serverades av den duktiga kocken på båten. Strax efter vi ätit ser jag något som rörde sig i vattnet lite längre bort från båten. Efter en andra gång kunde vi konstatera att det var delfiner som hoppade runt båten. Alltså de verkligen hoppade högt över ytan som på filmer haha! Sååå häftigt. Bra start på dagen helt enkelt. Denna dag var det inte stråååålande sol men ändå inte regnigt så vi kunde bada och vara uppe på däck. Efter lunch började ci bege oss ut på det öppna havet för att åka non-stop till Colombia. Alla var denna gång väl förberedda med tabletter men man såg på de flesta att det fanns en nervositet. Haha. Fy jag var också så nervös efter första kvällen!! 

Denna segling kan ta mellan 24-48 timmar beroende på havet. Vi kom fram på 23 timmar tror jag. Det var helt sjukt vad lugnt och stilla havet var. Under söndagen så låg alla på däck och solade under tiden som vi drev framåt. Kaptenen var snäll och gjorde två stopp mitt ute i ingenstans på jättedjupt vatten så vi kunde få svalka oss lite! Det var klarblå himmel och knappt nån vind trots att vi satt på en båt. Varmt!! 

Kort och gott så har det varit ett par helt underbara dygn med några tråkigheter hehe, men fy vad tiden gick snabbt ändå! När vi landade i Cartagena kunde vi efter flera timmar även känna hur det gungade fortfarande. 

Vi bor nu på ett mysigt och fräscht hostel som heter Media Luna mitt i Cartagena och ska nog om en dag eller två förflytta oss så vi kan hänga vid playyannnnn!! 

















Kommentarer

Postat av: Ronny

Publicerad 2015-06-01 22:28:07

Hoppas ni båda har det bra ?!?! Tack för kortet ! Simma lugnt ! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela