Isabella Högberg & Sofia Johansson

Hej! Här kan ni följa oss lite på vår resa jorden runt. Vi ska göra vårt bästa för att ni ska få något att läsa här då och då! Kram

16/5

Publicerad 2015-05-17 05:41:49 i Allmänt,

Holaaaa

Efter ometepe så begav vi oss mot vårat sista stopp i Nicaragua : San Juan del Sur. En mysig liten stad vid stilla havs-kusten. Fredagen 8/5 kom vi fram och vi gav oss på en liten mini-utgång. Vi bodde på ett hostel där det enbart var backpackers så det var lite utav ett party-ställe. Vi tog några drinkar och träffade trevliga människor på hostlet där festen var! Blev en tidig men värd kväll och vi båda somnade nöjda. Vi bodde på detta hostel 4 hela nätter vilket vi tror är det längsta stoppet vi har gjort sedan 15 februari (när vi åkte) var alltså rätt skönt att ha samma säng såpass länge och att inte behöva packa om väskan var och varannan dag!

San Juan del sur är en sjukt mysig stad som har allt du behöver väldigt nära. 100 meter till stranden, 100 meter till supermarket, 100 meter till tacohaket, 100 meter till sushistället pch typ 50 meter till poolen. NICE! Lördagen blev chill och uppladdning inför söndagen då det var dags för sunday funday. Detta är alltså ett fenomen som hostlet vi bodde på kommit på vilket betyder att det är poolparty från 12:00 till typ.. Aa så länge du orkar! Sjukt rolig dag med massa roliga människor! Vi var på 4 olika ställen och festade under dessa timmar. Dagen gick så HIMLA SNABBT!!

Måndagen spenderades såklart på bästa sätt = äta massvis och chilla vid poolen. Värt, helt klart!

Vi bestämde oss för att åka vidare till Costa Rica på tisdagen och åkte alltså med 5 olika kycklingbussar för att tillslut efter 10 timmar komma fram till Monteverde/Santa Elena som ligger 4 km över havsytan in mot landet i Costa Rica. Det var så JÄVLA kallt att gå ut ur bussen ska jag berätta. Kändes så fel att stå i linne och shorts när det kändes som en oktober-kväll med regnväder ute. Vi hamnade alltså i regnskogen vilket förklarar varför det var ruggigt. 5 dollar per person och natt betalade vi för boende i form av privatrum med massa tjocka mysiga täcken och frukost inkluderat. SÅ VÄRT! Egentligen kostade det typ 12 dollar per natt och person men hostlen battlar ibland när det kommer bussar för att locka till sig gäster så det är ju bara fint för vår del.

Vi bestämde oss efter måååånga om och men att göra en aktivitet i form av ziplining i regnskogen dagen därpå. Bella backade ur då hon inte ville riskera att förvärra ryggen men jag körde ändå! Det var såå coolt att se regnskogen från ovan och bara glida över skogen. Det var 14 olika "ziplines" och vissa var korta men snabba, andra långa men mer njutbara av utsikten. Sen fick vi göra ett så kallat Tarzan swing också. Du typ hoppar ut från en brygga och så blir det som en fet jävla gunga. Det var rätt kul men går inte riktigt att jämföra med bungy jump! Det fanns att göra bungy jump också efter allt detta men nej tror det eller ej, tackade nej!

Efter detta mysiga ställe i regnskogen begav vi oss i torsdags till Santa Teresa vilket ligger vid kusten. Det är ett riktigt mysigt litet samhälle här, en riktig surfstad! Stora vågor dock så inte bra för att bara chilla och bada på stranden men vi har ändå haft det molnigt idag så det gör inget. Båda har nu börjat bli förkylda så rätt skönt att hamna på ett ställe där det inte finns nåt att göra heller.

Vi har ett mysigt kök på hostlet och eftersom Costa Rica är rätt dyrt så har vi lagat egen mat sen vi kom hit. Bella har äntligen fått köpa sig lite pasta och jag har hittat mosade bönor (serverades alltid till frukost i Guatemala med ägg, stekta bananer osv) SÅ GÖTT!

Här trivs vi fint men hade varit trevligare om det kom lite sol och var snällare badvatten!

Och idag lördag 16/5 fick vi oss äntligen lite sol!! Lyckades bränna oss på thå timmar så det var väl lika bra att det blev oväder senare på eftermiddagen.
Vi hittade ett svenskt par från Stockholm som hänkade på oss till ett hotell med "infinity pool" där vi betalade 16 dollar och fick dricka/äta upp pengarna vi betalat inträdet för. Helt klart värt men så trist att det blev världens oväder. Solnedgång bjöds det på ändå! En riktigt fin sådan. Ni får se lite bilder istället för att jag ska förklara!

Imorgonbitti står klockan på 05:00 då vi åker vidare till Manuel Antonio!

Pussar och kramar!!

Ser så äckligt ut men asså banan, choklad och Malibu-drink.. Kan det bli bättre?